Τρίτη, 15 Ιανουαρίου 2008

Το μυστήριο της Mona Lisa



Λύθηκε τελικά το μυστήριο για το πρόσωπο που απεικονίζεται στον πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι, κατά καιρούς είχαν ακουστεί διάφορες θεωρίες που δημιουργούσαν πέπλο μυστηρίου για το πορτρέτο.
Μία από αυτές, που μάλιστα είχε αναφερθεί στη σχολή μας σαν μία από τις πιο πιθανές, κατά την διάρκεια του μαθήματος της ιστορίας της τέχνης, ήταν ότι ο πίνακας αυτός παρουσίαζε αυτοπροσωπογραφία του καλλιτέχνη για δύο λόγους, ένας λόγος ήταν πολλά κοινά στοιχεία στις γραμμές του προσώπου και τις αναλογίες, και ένας δεύτερος λόγος οι ιδιαίτερες ερωτικές προτιμήσεις του Λεονάρντο που καθόριζαν την σεξουαλική του ταυτότητα.



Σε πρόσφατη έρευνα όμως Γερμανών ειδικών του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης αποδείχτηκε ότι όλες οι προηγούμενες θεωρίες ήταν λάθος, και ότι η θεωρία που είχε αναπτύξει ο Τζιόρτζιο Βαζάρι ίσχυε.



"Η Λίζα Τζεραρντίνι, η γυναίκα του Φλωρεντίνου εμπόρου Φρανσέσκο ντελ Τζιοκόντο, είναι τελικά η Μόνα Λίζα που ποζάρει αινιγματικά στον πασίγνωστο πίνακα του Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Οι Γερμανοί ειδικοί, αυθεντίες των χειρογράφων, της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης πιστεύουν ότι έλυσαν ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια των αιώνων. Για χρόνια η ταυτότητα του διασημότερου πορτρέτου στον κόσμο παρέμενε άγνωστη. Η εκδοχή που συνέδεε την Τζεραρντίνι με τη Μόνα Λίζα είχε επικρατήσει, αλλά παράλληλα είχε αμφισβητηθεί από τους ιστορικούς. Πίστευαν ότι η Μόνα Λίζα θα μπορούσε να ήταν η ερωμένη ή η μητέρα του Ντα Βίντσι ή ακόμα και ο ίδιος ο ζωγράφος.

Τι βρήκαν οι ειδικοί στη Χαϊδελβέργη; Χρονολογημένες από το 1503 σημειώσεις, γραμμένες στο περιθώριο επιστολών ενός άρχοντα της Φλωρεντίας, του Αγκοστίνο Βεσπούτσι, γνωστού του Ντα Βίντσι. Στις σημειώσεις-σχόλια, ο Λεονάρντο συγκρίνεται με τον αρχαίο Ελληνα ζωγράφο Απελλή ενώ αναφέρεται ακόμα ότι εκείνη την εποχή ο Ντα Βίντσι δούλευε πάνω σε τρεις πίνακες. Ενας από αυτούς ήταν το πορτρέτο της Λίζα ντελ Τζιοκόντο. «Ολες οι αμφιβολίες για την ταυτότητα της Μόνα Λίζα εξαλείφθηκαν με την ανακάλυψη του δρος Αρμιν Σλέχτερ», αναφέρει η ανακοίνωση της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης. Οι τεχνοκριτικοί τονίζουν ότι πρόκειται για σημαντική ανακάλυψη, το παλαιότερο εύρημα που σχετίζει τη γυναίκα του εμπόρου με το πορτρέτο.

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις του ιστορικού τέχνης Φρανκ Ζέλνερ του Πανεπιστημίου της Λειψίας: «Δεν υπάρχει αμφιβολία. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι όλα όσα είχαν γραφτεί στο παρελθόν για την ταυτότητα της Μόνα Λίζα ήταν άχρηστα».

Η πρώτη φορά που συνδέθηκε το όνομα της Τζεραρντίνι με τη Μόνα Λίζα ήταν το 1550 από τον Ιταλό αξιωματούχο Τζιόρτζιο Βαζάρι. Οι απόψεις του όμως αμφισβητήθηκαν ως μη αξιόπιστες, καθώς διατυπώθηκαν πενήντα χρόνια μετά τη δημιουργία του πίνακα. Ο πίνακας της Μόνα Λίζα, γνωστός και ως «Η Τζοκόντα», φιλοτεχνήθηκε από τον Λεονάρντο ντα Βίντσι ανάμεσα στο 1503 και το 1506 και εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι. Το έργο απέκτησε μεγάλη φήμη όταν κλάπηκε το 1911 από τον υπάλληλο του Λούβρου Βιντζέντζο Περούτζια, ο οποίος ήθελε να επιστρέψει ο πίνακας στην πατρίδα του, την Ιταλία. Πρόσφατα η Μόνα Λίζα βρέθηκε ξανά στην επικαιρότητα μέσα από το βιβλίο «Κώδικας Ντα Βίντσι» του Νταν Μπράουν.

πηγή:www.madata.gr "

Δεν υπάρχουν σχόλια: