Τετάρτη, 21 Ιανουαρίου 2009

O πίνακας "Κολοσσός" εμπειρογνώμονες πιστεύουν ότι δεν είναι έργο του Φ. Γκόγια.


Ένα από τα πιο διάσημα έργα του Γκόγια, και από τα πιο αγαπημένα μου αυτού του ζωγράφου, ο "Κολοσσός" λένε τώρα ότι μπορεί να μην είναι δικό του...


Έργο που αποδιδόταν στον Γκόγια ίσως ανήκει σε άλλον καλλιτέχνη.

Ο «Κολοσσός», ένα από τα αριστουργήματα της ισπανικής τέχνης, το οποίο αποδίδεται στον Φρανθίσκο ντε Γκόγια (1746-1828), είναι έργο άλλου καλλιτέχνη, απεφάνθη ειδικός στα έργα Γκόγια στο Μουσείο Πράδο της Μαδρίτης.

Η Μανουέλα Μένα αναμένεται να δημοσιοποιήσει τα πορίσματα της έρευνάς της σε έκθεσή της.

Ο πίνακας αυτός έχει ένα κλασικιστικό ύφος, το οποίο δεν μοιάζει με αυτό του Γκόγια, είχε εξηγήσει νωρίτερα η Μένα.

Η εμπειρογνώμων αποδίδει τον «Κολοσσό» στον Ασένσιο Χούλια, έναν όχι και πολύ γνωστό συνεργάτη του Γκόγια που είχε επηρεαστεί από την τέχνη του.

Βάσει της έκθεσης της Μένα, το Πράδο θα αποφασίσει τι θα κάνει με το έργο αυτό, που φιλοτεχνήθηκε μεταξύ του 1808 και του 1812. Το έργο δεν έχει περιληφθεί σε πρόσφατη έκθεση του Γκόγια στο μουσείο.

πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

Η Μένα στηρίζει τις απόψεις της στα αρχικά AJ που βρέθηκαν στο κάτω μέρος του πίνακα, στο σχεδιασμό και στο πλάσιμο του χρώματος σε κάποιες μορφές-φιγούρες.
Βρήκε επίσης ότι οι ταύροι είναι ασχεδίαστοι, και λέει ότι ο Γκόγια είχε κάνει κάνει πολλές σχεδιαστικές μελέτες πάνω στους ταύρους και γνώριζε πολύ καλά την ανατομία τους.
Ακόμα, στηρίζει την άποψή της στη πινελιά που χρησιμοποιεί για τον χρωματισμό στο γαϊδουράκι, και λέει ότι το κάνει να φαίνεται σαν λούτρινο παιχνίδι χωρίς φυσικότητα, κάτι που δεν θα το έκανε ποτέ ο Γκόγια.

Άποψή δική μου;
Εγώ πάλι πιστεύω ότι είναι έργο του Γκόγια, αλλά στο παρελθόν, οι ζωγράφοι είχαν στο εργαστήρι τους και μαθητευόμενους, που δούλευαν κάποια σημεία των έργων των δασκάλων τους, όπως επίσης και τους ετοίμαζαν και τα χρώματα.
Μπορεί απλώς να είναι κάποια σημεία στον πίνακα που να έχουν γίνει από μαθητή του.
Εξάλλου, αν σκεφτούμε τα χαρακτικά του Γκόγια, βλέπουμε μία έντονη εξπρεσιονιστική διάθεση, και στον εξπρεσιονισμό έχουμε έκφραση, αυτό που είναι και η σημασία της λέξης expression, οπότε η οποιαδήποτε σχεδιαστική παραμόρφωση γίνεται για να τονίσει την κίνηση και την τραγικότητα της εικόνας, και όχι λόγω κακού σχεδίου ή άγνοιάς του.
Όσο για τα αρχικά, πολύ πιθανόν ο συνεργάτης-μαθητής να ήθελε να κερδίσει λίγο από την αίγλη του δασκάλου του και να τα έβαλε σε κάποιο σημείο χωρίς να είναι ευδιάκριτα, αλλά να υπάρχουν.

Ποτέ δεν είχα σε εκτίμηση όλους αυτούς τους "ειδήμονες της τέχνης", τη μεγαλύτερη αρλούμπα την έχω ακούσει όταν σπούδαζα ακόμα.
Είχα κρεμάσει σε μία αίθουσα της σχολής Καλών Τεχνών τους πίνακές μου γιατί ήταν περίοδος εξετάσεων, και εμφανίζεται για επίσκεψη η Βακαλό, ναι αυτή που έχει την γνωστή σχολή desing "Βακαλό" με τους μαθητές της, για να τους μυήσει στα άδυτα της τέχνης και να κάνει κριτική των έργων μας-φιγούρα στους δικούς της σπουδαστές.
Πλησιάζει τους πίνακές μου, τότε είχα πάθος με τις μηχανές και τα εξαρτήματα τους, μου άρεσε η γυαλάδα του νίκελ σε συνδιασμό με σκούρο φόντο, αλλά τις ζωγράφιζα και σαν αποθημένο που δεν με άφηναν οι δικοί μου να πάρω μηχανή, τουλάχιστον έτσι τις είχα παντού γύρω μου, έστω και ζαωγραφιστές, και αρχίζει το show...

-"Εδώ βλέπουμε το μίσος του καλλιτέχνη για ότιδήποτε έχει σχέση με τον κόσμο των μηχανών"

Δεν πίστευα στ'αυτιά μου, για μένα τα έλεγε αυτά; Φρικάρισα, την πλησίασα(στεκόμουν παράμερα να κάνω ένα τσιγάρο και δεν με είχε προσέξει) και της λέω...

- Συγγνώμη αυτά που τα βλέπετε;

-"Μα είναι ολοφάνερο το σκοτάδι τα επιθετικά φώτα, τα γυαλίσματα δείχνουν μεγάλο μίσος του καλλιτέχνη"

- Μα εγώ τις λατρεύω τις μηχανές, μ'αρέσουν! (της απάντησα)

Ακόμα να πάρει στροφές το κεφάλι της πετάει την επόμενη κοτρώνα...

-"Και λοιπόν τι μ' αυτό εσύ μπορεί να τις αγαπάς, αυτός που ζωγράφισε τους πίνακες όχι, δεν είναι τι αρέσει σε μας, αλλά στον καλλιτέχνη"

-Οκ, να σας το κάνω τότε πιο λιανά για να το καταλάβετε...ΕΓΩ ΤΙΣ ΖΩΓΡΑΦΙΣΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΜΙΣΟΣ, ΑΠΕΝΑΝΤΙΑΣ ΤΙΣ ΛΑΤΡΕΥΩ!

Εκεί πλέον κατάλαβε ότι έγινε ρόμπα στους μαθητές της, και δεν ήξερε από που να φύγει, έκτοτε δεν την ξανάδα να έρχεται για επίσκεψη στη σχολή μας, κι αν ήρθε φύλαξε τα νώτα της και δεν έφερε και την κουστωδία της μαζί.

Θες να κάνεις κριτική; Μίλα για το χρώμα, για τις αναλογίες, για την τοποθέτηση, για την σύνθεση, πες αν σ'αρέσει ή όχι και γιατί, αφού ο τομέας σου είναι τεχνοκριτικός, να σεβαστώ την άποψή σου ή να την συζητήσουμε, αλλά άσε την ψυχολογία του καλλιτέχνη, αφού δεν το κατέχεις το άθλημα.

6 σχόλια:

everything53 είπε...

Τώρα το αποφάσισαν ότι δεν είναι δικό του έργο; Δεν με πείθουν. Σωστές οι παρατηρήσεις σου και συμφωνώ απόλυτα.

Όσο για την Βακαλό, την έστειλες αδιάβαστη :Ρ

kakos lykos είπε...

Ε! Μα της χρειαζόταν, εκεί επέμενε!
Τα θελε να τα ακούσει.

George είπε...

Έτσι θα σφάζονται τα μουσεία και για τους δικούς σου πίνακες!
Και τότε είναι ου η Βακαλό θα έρθει και θα πει ναι είναι του Κακού του λύκου, για να επανορθώσει!!!

ΕΛΕΝΑ-ΠΟΛΥΧΡΩΜΑ ΟΝΕΙΡΑ είπε...

Κακέ μου λύκε, δεν έχω ιδέα από τεχνοτροπίες κλπ, αλλά την συγκεκριμένη κυρία όχι μόνο την έκανες ρόμπα, αλλά την έστειλες να πάει από εκεί που ήρθε...Εμένα πάντως μου αρέσει ο πίνακας, επίσης και η άποψή σου...καλό βράδυ

ΕΛΕΝΑ-ΠΟΛΥΧΡΩΜΑ ΟΝΕΙΡΑ είπε...

Κακέ μου λύκε, δεν έχω ιδέα από τεχνοτροπίες κλπ, αλλά την συγκεκριμένη κυρία όχι μόνο την έκανες ρόμπα, αλλά την έστειλες να πάει από εκεί που ήρθε...Εμένα πάντως μου αρέσει ο πίνακας, επίσης και η άποψή σου...καλό βράδυ

kakos lykos είπε...

Φίλοι μου η ιστορία αυτή με την τεχνοκριτικό Βακαλό, είναι πολύ παλιά, γύρω στο 1986, ήταν μεγάλη σε ηλικία τότε, αν σκεφτούμε ότι η σχολή της έχει πάνω από 50 χρόνια που ιδρύθηκε, δεν ξέρω καν αν ζει ακόμα.Αν ζει καλά να ναι, αλλά και αυτή και οι άλλοι τεχνοκριτικοί, να μην ψάχνουν πάντα για βαθύτερα νοήματα σε ένα έργο τέχνης, δεν είναι πάντα κάτι άλλο από αυτό που φαίνονται τα έργα, ούτε κρύβουν μυστικά.Εξάλλου αν δεν γνωρίζεις προσωπικά τον ζωγράφο ή αν δεν έχεις πάρει πληροφορίες γι' αυτόν, δεν μπορείς να έχεις καμία ιδέα για την ιδιοσυγκρασία του ή το πως σκέφτεται, οπότε ότι κρίση κάνεις για την ψυχοπνευματική του κατάσταση είναι μόνο υποκειμενική εκτίμηση.